Sct. Peter

Peter, (lat.¬†Petrus), opr.¬†Simon, 1. √•rh. e.Kr., s√łn af Jonas eller Johannes, if. NT f√łrstemanden blandt Jesu¬†tolv disciple¬†og senere blandt¬†apostlene. I evangelierne optr√¶der han fx ofte som talsmand for disciplene over for Jesus (fx Mark. 8,32; 9,5).

Ligesom broderen¬†Andreas¬†var Peter (dvs. Simon) oprindelig fisker i¬†Galil√¶a, men blev kaldet af Jesus til at forlade sit arbejde og give sig i f√łlge med ham (Mark. 1,16-20); navnet¬†Peter¬†(aram√¶isk¬†Kefas, ‘klippe’) fik han muligvis ved den lejlighed (Joh. 1,42; Matth. dog 16,18: “og jeg siger dig, at du er Peter, og p√• den klippe vil jeg bygge min kirke”). I de¬†synoptiske¬†evangelier (Matth., Mark. og Luk.) er Peter den f√łrste, der bekender Jesus som Messias. Alle fire evangelier fort√¶ller om Peters tre gange gentagne forn√¶gtelse af Jesus, som Jesus selv havde forudsagt (“f√łr hanen galer, vil du forn√¶gte mig tre gange”, Matth. 26,34).

If√łlge overleveringen (Luk. 24,34; 1.Kor. 15,5) var Peter den f√łrste, for hvem den opstandne Jesus viste sig. Formodentlig har Peter spillet en central rolle i samlingen og grundl√¶ggelsen af den √¶ldste menighed i Jerusalem, hvis leder han i en √•rr√¶kke var (Ap.G. 2-12). Ogs√•¬†Paulus¬†kom til at kende Peter personligt (Gal. 1,18-19), og den aftale synes tidligt at v√¶re indg√•et mellem dem, at Peter skulle v√¶re j√łdernes apostel og Paulus hedningenes (jf. Gal. 2,7-8). Det kom en overgang til et brud og √•bent opg√łr mellem Peter og Paulus i¬†Antiochia, Syriens hovedstad (Gal. 2,11ff.), men det har n√¶ppe v√¶ret s√• definitivt, som man ofte har h√¶vdet.

Som apostel var Peter vidt berejst, og han havde sin kone med p√• rejserne (1.Kor. 9,5; jf. Mark. 1,29-31). If√łlge Joh. 21,15ff. forudsagde den opstandne Jesus Peters senere¬†martyrd√łd; den fandt if√łlge traditionen sted under kejser Nero ca. 65 i Rom, hvor han skal v√¶re blevet leder af den romerske menighed og if√łlge den romersk-katolske opfattelse den f√łrste¬†pave.

Han skal v√¶re blevet begravet, hvor¬†Peterskirken¬†nu ligger; udgravningerne under kirken kan dog n√¶ppe tolkes som en entydig bekr√¶ftelse herp√•. If√łlge traditionen blev han efter eget forlangende korsf√¶stet med hovedet nedad, idet han ikke ans√• sig v√¶rdig til at blive henrettet p√• samme m√•de som Jesus (peterskors).

Denne ikon har jeg malet på i nogle uger, men nu er den endelig færdig. Jeg er rigtig godt tilfreds med resultatet, han er præcis så mild som jeg havde tænkt. Min lærer, professor dr. George Kordis, har godkendt resultatet, som var afslutningsopgaven på 2nd. semester

Nu skal ikonen f√• lov til at pryde v√¶ggen i mit Galleri et stykke tid – indtil der kommer bes√łgende som gerne vil tilbyde den et nyt hjem!


2 Comments

Marie Ek Lipanovska · January 15, 2021 at 4:26 pm

Så fin den blev. Jag tycker mycket om att Petrus ser mild ut och att det verkar som om han ska kliva ut ur ikonen. Härligt! Kram Marie

    anne · January 15, 2021 at 5:40 pm

    Tak k√¶reste Marie! S√•dan var meningen- han vender sig virkelig til os, og kommer os i m√łde..
    ūüėė

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

%d bloggers like this: